Zoeken in deze blog

zaterdag 30 oktober 2021

Maak een planning voor je weblog

Maak een planning voor je weblog



    Zorg dat je goed weet en uitdraagt wat het doel van je blog is en waar dat over gaat ;

    Een goede blogger kijkt ook vaak op andere blogs om inspiratie op te doen;

    We kennen blogs voor verenigingen en dergelijke organisaties, zakelijke blogs en persoonlijke blogs;


De basis van je weblog

Als we het hebben over de basis van je weblog dan hebben we het over alle essentiële basiselementen, waaronder uw stijl van schrijven, het onderwerp van uw weblog en de inhoud van uw weblog. Het kan lastig worden om een weblog te plannen als je zelf niet exact weet waarover je het op je blog hebben wilt.

Rondkijken bij de buren kan inspiratie geven

En als je geen achtergrond met bloggen hebt kan het zelfs extra lastig zijn. Aan de andere kant maakt vaak het ene idee het andere los en komen de invallen vanzelf, naarmate je aan de gang gaat. Wat rondkijken op de weblogs van anderen is vaak ook niet verkeerd. Ook dat kan weer leiden tot een idee of een associatie waar je je voordeel mee kunt doen. We gaan natuurlijk niet overschrijven, maar je laten inspireren mag natuurlijk altijd.

Soorten weblogs

Er wordt vaak een indeling in drie soorten weblogs gebruikt. 

  • Een blog van een organisatie zoals een vereniging of stichting;
  • Een commercieel bedrijf;
  • Een persoonlijke.

Vaak is er een balans tussen zakelijk en persoonlijk
Vaak is er een balans tussen zakelijke en persoonlijke informatie

 

Uiteraard zijn er allerlei mengvormen aanwezig waarbij we dan de balans tussen persoonlijk en meer zakelijk in het oog moeten houden maar op zich is de combinatie niet op voorhand verkeerd. Veel mensen doen graag zaken met iemand waar ze iets meer van weten

Blogs van organisaties als verenigingen

De eerste soort komen we vooral tegen bij organisaties als allerlei stichtingen en verenigingen. Een dergelijke organisatie, gebruikt de kracht van een weblog om naar buiten toe met leden, klanten, relaties, donateurs en dergelijke te communiceren en intern met de eigen medewerkers. In het algemeen komen er alleen zaken publiek die voor de leden geschikt zijn. Daarnaast vind je vaak aankondigingen van bijeenkomsten, van ledenvergaderingen en dergelijke.
 

Zakelijke weblogs

De zakelijke weblogs van bedrijven zijn bedoeld voor promotie van de producten en van het bedrijf zelf. De doelstelling is simpel het vergroten van het aantal klanten en daarmee verhogen van de omzet en de winst. De content die gepubliceerd wordt geeft de kwaliteiten van bedrijf, personeel en producten weer. Alles in het blog is bedoeld om de reputatie en de betrouwbaarheid te vergroten. Het verbeteren van het imago staat voorop. Dit is ook het soort blogs dat de kunstwereld aan zou moeten spreken. Overigens kom je het daar nog niet echt veel tegen.

Persoonlijke weblogs

De laatste soort, de persoonlijke weblogs bevatten meer content gericht op het weergeven van de mening van de blogger, vaak over politieke en andere maatschappelijke kwesties. Dat is ook in de aard van de artikelen die worden weergegeven wel terug te vinden.

Bij een persoonlijk weblog geldt, dat het inderdaad persoonlijk moet zijn. Wat men plezierig vindt, waar men een hekel aan heeft, alles komt op het web log.

De doelgroep van je blog

Je bloggingstijl moet natuurlijk precies aansluiten bij je doelgroep. Als jezelf begint met een weblog dan moet je goed weten wat de doelgroep wil. Wat de leden van de doelgroep lezen willen. Wat hen bezig houdt. Wat ze nodig hebben, wat hun problemen zijn. Uw weblog en uw artikelen dienen daar goed bij aan te sluiten. Je blog moet van goede kwaliteit zijn en perfect aansluiten aan de de wensen van je lezers.

Elk weblog krijgt ooit een eigen doelgroep

Al doende maakt je weblog zelf wel een eigen doelgroep. Dat wordt een groep van mensen die zich aangesproken voelt door je manier van schrijven. Maar het duurt wel een tijdje voordat zo'n groep gevormd is. De groep volgers van je blog zal misschien niet echt groot worden, maar die zal je wel consequent en trouw blijven volgen. Je bouwt als het ware een band met hen op en vooral bij commercieel gebruik van een weblog kan dit heel waardevol zijn.

Het bereik van een persoonlijk weblog is vaak klein

Worden weblogs erg persoonlijk dan zal de doelgroep die interesse heeft in uw dagelijkse beslommeringen niet veel groter zijn dan familie, vrienden en kennissen.

Belangrijk is dat je goed weet wat je schrijft en voor wie

Als u eenmaal weet voor wie je schrijft dan wordt het dus steeds eenvoudiger om een goed plan voor je weblog te maken. Een plan dat aansluit aan je doelgroep. Het feit dat je mening gehoord wordt, vaak te midden van vele afwijkende meningen kan een leuke stimulans geven om je weblog bij te houden.

Tot slot

Bloggen is beslist aan te raden voor elke kunstenaar en iedereen met een klein bedrijf. Het is een voordelige en efficiënte manier om je gedachten en ideeën met de wereld te delen. Maar het is niet aan te raden om je uitsluitend op bloggen te concentreren en de vele andere manieren en technieken om kunst te promoten volledig achter je te laten. Ga daarom regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com om te zien wat de verdere mogelijkheden voor de verkoop van je kunst zijn.




 LEEST U JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten