Zoeken in deze blog

vrijdag 26 november 2021

Alweer een artikel over bloggen?

Alweer een artikel over bloggen?


    Een blog bijhouden in de persoonlijke sfeer kan gewoon leuk zijn;

    Zakelijke blogs hebben veel voordelen voor bedrijven, maar ze kosten tijd (en dus geld) om ze te maken;

    Zorg altijd dat je blog zo goed en gemakkelijk mogelijk te vinden is.

Bloggen is misschien iets waar je als kunstenaar het nodig over hebt gehoord, maar waar je nog niet zoveel aandacht aan hebt besteed. Er zijn zelfs mensen die bang zijn om te laten merken dat ze niet echt weten waar het over gaat en daarom willen ze ook niet vragen wat een blog eigenlijk is. Met artikelen zoals deze kunnen ze die kennis inhalen.

Wat zijn blogs?

Blogs zijn een speciaal soort websites die regelmatig worden bijgewerkt. Als het even kan zelfs dagelijks. Blogs bestaan in het algemeen uit gerichte informatie, die betrekking heeft op een bepaald onderwerp. In sommige gevallen worden blogs gebruikt als een soort van dagelijkse dagboeken, die dan over het persoonlijke leven, politieke opvattingen en commentaren van mensen gaan.

Simpel gezegd, blogs kun je maken over elk onderwerp, dat je er belangrijk genoeg voor vindt en waarvan je verwacht dat anderen het belangrijk genoeg vinden om je blog te willen lezen.

Wat is de oorsprong van bloggen?

Blogs zijn al terug te vinden in de jaren negentig, de beginjaren van het internet. Wie er nu eigenlijk ooit met bloggen begonnen is, is niet bekend. Hoewel het bloggen dus ergens in die tijd begon, was het in 1999 dat mensen structureel begonnen met bloggen. Het was toen nog wel iets bijzonders dat meestal alleen door meer bekende personen werd gedaan.

Die eerste blogs waren vooral persoonlijke commentaren en meningen van de schrijver. Het is ironisch dat deze blogs aanvankelijk werden gezien als een nieuwe manier om dagboeken of online tijdschriften te publiceren. Inmiddels hebben heel veel mensen een eigen weblog, waar ze hun mening in kwijt kunnen en kenbaar maken aan de rest van de wereld.

Wat is het belang van bloggen?

Voor particulieren is bloggen een stijlvolle bezigheid waar je mee op kunt vallen. Je mag schrijven wat je wilt, zonder dat er iemand meekijkt, zoals bijvoorbeeld op Facebook en Instagram het geval is. Je kunt onbeperkt foto's en video's aan je blog toevoegen. En je kunt links plaatsen die gerelateerd zijn aan het onderwerp waar je over schrijft. En zeker voor bedrijven waren blogs een antwoord om oude klanten terug te krijgen, door ze nieuwe en frisse inhoud te presenteren, die nergens anders te zien was. Het bleek opmerkelijk goed te werken.

Het is een feit dat alles wat je publiceert, de zogenaamde "content" erg belangrijk is. En dat geldt met name voor een online business. Niet alleen omdat die businesses dan beter door zoekmachines worden gevonden, die ze dan in hun zoekresultaten opnemen, maar deze blogs geven bezoekers ook een reden om steeds weer op je weblog terug te komen voor meer informatie of voor nieuwtjes.

Zijn er meerdere soorten blogs?

Ja, je kunt verschillende soorten blogs onderscheiden. Hier zijn er enkele voorbeelden van:

1. De professionele blogs

Met professionele blogs kunnen bedrijven hun klanten of potentiële klanten informeren over het laatste nieuws of updates in hun branche. Hier kunnen ze de klanten ook bijpraten over de ontwikkelingen in hun bedrijf.

Deze blogs worden dagelijks bijgewerkt om de kans te vergroten, dat zoekmachines ze vinden en de inhoud analyseren. Dit verhoogt ook de notering in de zoekresultaten. Belangrijk daarbij is, dat je weblog ook wordt ingediend bij sites die overzichten van blogs publiceren.

2. Persoonlijke blogs

Zo'n persoonlijk blog kan bijna iedereen schrijven. Hier kun je als kunstenaar je ideeën, gedachten en de rest delen. Eigenlijk kun je alles kwijt, waarvan je wilt dat andere mensen erover lezen. Sommige van deze blogs worden helemaal niet gemaakt met zaken als vindbaarheid of zoekmachineoptimalisatie in het achterhoofd. Want blogs kunnen ook alleen voor de lol of informatieve doeleinden zijn. Sommigen maken een blog voor een besloten vereniging. Of zelfs voor hun familie met de laatste familiefoto's er in. Waarom niet?  

3. Zakelijke blogs, de meest gebruikte manier van bloggen?

De meest gebruikte blogs zijn de zakelijke blogs. Het lijkt erop dat veel bedrijven en andere organisaties de voordelen die ze kunnen halen uit bloggen al hebben gerealiseerd. En dat ze er een substantieel deel van hun naamsbekendheid mee realiseren.

een zaak voor een zakelijke blog
Ook een winkel heeft recht op een zakelijk weblog
 

Om zelf je blog voor zakelijke doeleinden te kunnen gebruiken, moet je eerst weten wat je blog voor je kan betekenen. Het zou ook het beste zijn als je een soort kalender maakt, met de onderwerpen die je gaat behandelen en dat je je er natuurlijk ook aan houdt. Laat je lezers weten waar je blogs over gaan en wanneer ze de volgende ongeveer kunnen verwachten.

Blogs kunnen waardevolle aanvullende inhoud en aandacht geven aan bepaalde aspecten van je bedrijven, die je eruit wilt lichten. Je kunt met een goed blog je lezers leiden in een bepaalde richting en hun mening sturen in de richting die jij wilt. Er zijn niet zoveel hulpmiddelen op internet te vinden die daar zo handig bij zijn.

Wat heb je nodig bij het maken van een blog?


Er bestaan verschillende tools van meerdere providers die gebruikt kunnen worden bij het maken van blogs. Met deze tools is het maken van blogs net zo eenvoudig als het typen van een e-mail of een ander soort melding aan je lezers. Het enige dat je hoeft te doen, is de inhoud online in te voeren en direct naar je provider te sturen. Als het klaar is, wordt je bericht direct op je weblog afgedrukt en daar gedurende een bepaalde tijd weergegeven. Meestal tot er een volgend bericht verschijnt, waardoor je bericht dat er staat, een positie naar achter gaat. Het vorige artikel blijft meestal wel goed bereikbaar en vindbaar.

Wat zijn andere voordelen van bloggen?

Hoewel je misschien in eerste instantie een blog voor je bestaande klanten maakt, merk je misschien dat je meer en nieuwe klanten kunt aantrekken, door over je expertise op het gebied van de beeldende kunst te schrijven. Kunstliefhebbers lezen je blog waarschijnlijk graag en heel veel van dergelijke blogs zijn er niet eens. Vreemd genoeg, want als gezegd, juist voor kunstenaars zijn blogs krachtige hulpmiddelen. Ik heb er zelf zeer positieve ervaringen mee.

Gebruik de blogzoekmachines

Er zijn een aantal websites, die fungeren als "blogzoekmachines". Zorg ervoor, dat je je blogs bij deze websites indient om de bekendheid verder te vergroten. Dit zal ook helpen bij de vindbaarheid in zoekmachines en mogelijk de kans vergroten dat je een behoorlijk hoge plaats in de resultaten van een zoekmachine als Google krijgt. En dat zorgt op zich alweer voor nieuwe bezoekers aan je weblog. Je komt in een soort van positieve spiraal. Geweldig toch? En de moeite van regelmatig een blogpost schrijven is dit meer dan waard.

Tot slot

Bloggen is beslist aan te raden voor elke kunstenaar en iedereen met een klein bedrijf. Het is een voordelige en efficiënte manier om je gedachten en ideeën met de wereld te delen. Maar het is niet aan te raden om je uitsluitend op bloggen te concentreren en de vele andere manieren en technieken om kunst te promoten volledig achter je te laten. Ga daarom regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com om te zien wat de verdere mogelijkheden voor de verkoop van je kunst zijn.



 LEES JE JETJE'S DAG OOK AL?


 

Meer informatie over Team Jetje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten