Artikelmarketing en blogging vullen elkaar perfect aan
Bloggen en artikelmarketing hebben veel gemeen. Met name de toonzetting kan wat anders zijn; |
||
Artikelen zijn blijvender. Een blogpost heeft de neiging snel weg te zakken, zeker bij een blog dat goed onderhouden wordt; |
||
Mits de artikelen en blogposts uniek gemaakt worden, zijn ze goed te gebruiken om hergebruikt te worden als een ander product. |
Overeenkomsten artikelmarketing en blogging
Laten we in dit artikel eens wat overeenkomsten tussen deze twee technieken voor promotie en marketing gaan bekijken. Want iedereen zal zelf ook wel aanvoelen dat deze technieken relatief dicht bij elkaar liggen. En inderdaad vinden we zowel overlap als onderlinge verschillen en daar gaan we dus eerst eens naar kijken.
Geldzaken
Artikelmarketing en blogging hebben één belangrijk punt direct gemeen en dat zijn de kosten. Nou ja, kosten. Die zijn er eigenlijk niet, tenzij we al het werk uit gaan besteden. Elke schrijver kan dit werk voor je doen, maar doet het uiteraard niet voor niets. Maar als je de moeite neemt om je schrijfwerk zelf te gaan doen, dan wordt dat een heel ander verhaal. Dan dalen de kosten van artikelmarketing en blogging, zeker als je ze combineert, bijna tot het nulpunt. Want echte kosten zijn er niet direct. Je hebt een computer nodig, maar die is er toch al. Net als een internetverbinding, die je ook voor andere zaken gebruikt. Nou, is dat niet geweldig? Er is al genoeg dat geld kost, nietwaar?
De creatieve kant van artikelmarketing en blogging
Het is een bekend feit dat creatieve bezigheden elkaar kunnen versterken. Hoe vaak zie je bijvoorbeeld niet, dat een beeldend kunstenaar ook in een bandje speelt? Dat een schrijver ook schildert of beeldhouwt? Je leest het nog wel eens. En dat is niet zo gek. Al dat soort bezigheden als muziek maken, schilderen, beeldhouwen en schrijven van fictie, non-fictie en poëzie maken gebruik van dezelfde onderdelen van de hersenen.
Dus dat daar een versterkend effect optreedt is niet zo vreemd. En iets wat je ook zult merken, dat als je als schrijver staat te schilderen, dat je dan allerlei ideeën en suggesties voor je schrijfwerk langs zult zien komen. Het is dan ook niet verkeerd om een schrijfblok met een pen naast je schildersezel te leggen. Het zal regelmatig voor gaan komen dat je er naar grijpen moet om snel iets vast te leggen. En dat moet snel, want een idee is alweer vertrokken voor je het weet.
Hergebruik en synergie
Het mag duidelijk zijn dat artikelmarketing en blogging elkaar in de praktijk flink kunnen versterken. Dat effect, waarbij twee losse zaken samen meer waarde krijgen dan beide voor zich alleen, wordt synergie genoemd. En van die synergie is in dit geval zeker sprake.
Als we een artikel hebben geschreven, dan kunnen we dat uitstekend op ons blog publiceren, nietwaar? En daarnaast kunnen we het plaatsen waar we maar willen, bijvoorbeeld op artikeldirectories, social media en noem maar op. Sommige schrijvers zien zelfs nog wel kans om het in de lokale krant te krijgen, al is het maar als een soort van advertorial.
Omgekeerd kunnen we een blog prima gebruiken als basis voor een artikel dat we op veel plaatsen neer kunnen zetten. We mogen dus inderdaad wel stellen dat er een vorm van synergie mogelijk is.
Verschillen artikelen en blogposts veel van elkaar?
Blogposts en artikelen lijken op het eerste gezicht al veel gemeen te hebben en dat is ook zo. Wel is het doel anders en dat zorgt voor wat verschillen. Het doel van een blog is vooral gelezen te worden en daar moet alles dus uitnodigend voor werken. De lay-out van het blog moet prettig zijn, het kleurgebruik moet goed zijn en de letters moeten fijn te lezen zijn. De lay-out van het blog moet ook afgestemd zijn op ons publiek. Dat we veel plaatjes, foto’s', grafieken, tekeningen en video's aan een blog toevoegen is logisch.
Artikelen zijn natuurlijk ook wel bedoeld om te lezen, maar dienen ook voor het leveren van links en dergelijke. Alleen het feit dat deze artikelen geplaatst worden is al voldoende. Het klinkt gek, maar als niemand je artikel leest, dan zorgt het feit dat het online staat en te vinden is, alleen al voor een betere plaats in de zoekresultaten van Google. En dan is het doel van het artikel al voor een groot deel bereikt.
Google kijkt alleen naar de tekst en totaal niet naar de opmaak. Sterker nog, die opmaak werkt alleen maar verstorend. Plaatjes en dergelijke verstoren de analyse door Google alleen maar en laten we dus weg. Kortom, een artikel maken we niet op en is vooral een tekstbestand.
Dat betekent wel dat we een artikel en een blogpost onderling aan moeten passen als we ze op elkaar willen gebruiken. En dat doen we dan ook.
Er is nog wel een valkuil
Google checkt namelijk bij elk artikel dat geplaatst wordt, of het al in de eigen databases voorkomt. Is dat zo, dan zal het artikel verder genegeerd worden. Google zit niet op duplicaten te wachten en zal als het te vaak gebeurd waarschuwingen uit gaan delen. Worden die waarschuwingen in de wind geslagen, dan zijn grotere problemen, zoals het opschorten of verwijderen van je account te verwachten en daar zit niemand op te wachten. Ofwel, zorg dat je artikelen uniek zijn. Maak de nodige aanpassingen in de tekst. Verander woorden, zinnen en alinea's. Laat stukken weg en voeg juist andere stukken tekst toe. Het moet eigenlijk gewoon een wat ander artikel worden.
Onze conclusie blogs en artikelen
Artikelen en blogposts hebben zoveel gemeen, dat we ze gewoon door elkaar kunnen gebruiken, zolang we maar zorgen dat zowel de artikelen als de blogposts tot op zekere hoogte uniek blijven. Niet alleen voor zoekmachines, maar zeker ook voor onze lezers. Die lezers staan tenslotte voorop.
Tot slot
Bloggen is beslist aan te raden voor elke kunstenaar en iedereen met een klein bedrijf. Het is een voordelige en efficiënte manier om je gedachten en ideeën met de wereld te delen. Maar het is niet aan te raden om je uitsluitend op bloggen te concentreren en de vele andere manieren en technieken om kunst te promoten volledig achter je te laten. Ga daarom regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com om te zien wat de verdere mogelijkheden voor de verkoop van je kunst zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten